Het is vaak lastig om bedrijven en mensen te vinden waarmee je wilt communiceren. In het wilde weg zoeken naar adresgegevens zal weinig opleveren. Het is immers geen loterij. We kunnen zeggen dat de kans van het resultaat afhangt van de mate waarin de marketing manager bedrijven/mensen kiest die interesse heeft in zijn product/dienst.
Een goed strategisch plan is van groot belang:
Interne- externe analyse > van analyse tot strategie > Marketing doelstellingen > Marketing instrumenten
(Bron: Strategische marketing planning Alsem, K.J.)
Een marketing manager dient aan de hand van zijn interne- externenanalyse, een strategie te schrijven en vervolgens daarbij de juiste marketinginstrumenten in te zetten. Als de marketing manager vervolgens ook onderhandelingscapaciteiten heeft zal hij/zij het naar de door hem zelf gekozen marketinginstrument ook een goed tarief kunnen bedingen. Of we het nu hebben over oude of nieuwe media veelal moeten campagnes worden ingekocht.
Wat vaak gebeurt:
1) De verkoper (goede verkoper) verkoopt het marketinginstrument aan de marketing managers. (zie afbeelding: geel)
Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Een verkoper kan hoogstens adviseren en de kennis verrijken van de marketing manager betreft zijn marketinginstrument. Het is aan de marketingmanager om tussen de regels door te lezen, feiten te verzamelen en deze naast de gegevens van andere instrumenten te leggen.
2) De marketing manager kent de juiste instrumenten echter heeft geen onderhandelingsvaardigheden. (zie afbeelding blauw)
Wat zelden voorkomt is, zie afbeelding groene kolom
Een goed strategisch plan is van groot belang:
Interne- externe analyse > van analyse tot strategie > Marketing doelstellingen > Marketing instrumenten
(Bron: Strategische marketing planning Alsem, K.J.)
Een marketing manager dient aan de hand van zijn interne- externenanalyse, een strategie te schrijven en vervolgens daarbij de juiste marketinginstrumenten in te zetten. Als de marketing manager vervolgens ook onderhandelingscapaciteiten heeft zal hij/zij het naar de door hem zelf gekozen marketinginstrument ook een goed tarief kunnen bedingen. Of we het nu hebben over oude of nieuwe media veelal moeten campagnes worden ingekocht.
Wat vaak gebeurt:
1) De verkoper (goede verkoper) verkoopt het marketinginstrument aan de marketing managers. (zie afbeelding: geel)
Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Een verkoper kan hoogstens adviseren en de kennis verrijken van de marketing manager betreft zijn marketinginstrument. Het is aan de marketingmanager om tussen de regels door te lezen, feiten te verzamelen en deze naast de gegevens van andere instrumenten te leggen.
2) De marketing manager kent de juiste instrumenten echter heeft geen onderhandelingsvaardigheden. (zie afbeelding blauw)
Wat zelden voorkomt is, zie afbeelding groene kolom
Geen opmerkingen:
Een reactie posten